Årsmelding 2015

Rissa Ungdomslag hadde i 2015 82 medlemmer. 52 medlemmer under 26 år (45 under 18 år) og 30 medlemmer over 26 år. Det er en økning på 10 medlemmer siden i fjor.

1. Styret
Styret i 2015 har bestått av:

Leder:

Ivar Rostad
Ragner Gilboe

Vararevisor: Petter Harald Kimo

Styret har hatt 4 offisielle styremøter og har behandler 11 saker. I tillegg har styret korrespondert en god del via Facebook og i Heimtun.

Medlemskontingenten er:

• Barn (7-13 år)  150,-
  • Ungdom (14-19 år)  200,-
  • Voksen (20 ->)  300,-

2. Aktiviteter
Januar – juni
Vi deltok på Hederskveld for kultur og frivillighet i Rissahallen med innslag fra «Reisen til julestjernen». Ungdomslaget ble tildelt Stadsbygd Sparebanks Innsatspris med en sjekk på kr. 10 000,-

Fredag den 13.februar arrangerte vi Sviskeaften der Toneklang og Seniordansen var invitert til å underholde. Det var i tillegg lodd- og åresalg. Inntekten fikk til ny vestervegg. Vi fikk inn ca. 18 000 kr. Ungdommene i laget solgte logg på butikkene i forkant av arrangementet.

I samme periode var øvingen til «Back to the 50s» i full gang. Manus er skrevet ac Sølvi Dahlen Lauvsnes. Regi og koreografi hadde Anett Hjelkrem. Vi hadde 7 forestillinger med premiere 21.mars. Det kom 905 publikummere. 18 aktører og 5 musikere var med.

I april fikk vi besøk av Per Mollans teaterensemble ved Teaterskolen i Stockholm. Det var et interessant og underholdende innblikk i fysisk teater.

Laget gikk i 17.mai-tog under lagets flotte or ærverdige fane. Vi var kanskje ikke så mange, men de som gikk gjorde en flott figur i blåsten.

August – desember
I august deltok vi på Ressamartnan. I hovedsak solgte vi fjøler, og et spark bak for en rimelig penge. I tillegg hadde vi rekvisitt-quiz. Quizen ble vunnet av Sondre Vårheim og Sylvi Stoen som hadde like høy poengsum. Inntekten gikk til vesterveggen. Et spark bak skapte et godt innslag av humor i gata. Sparkene ble utført av Stein Aage Nesdal og Ingunn Rokseth iført buksa til Skrytmekkel og Barolina fra Martin Kvennavika.

Helga 23.-24.oktober feiret vi lagets 120-årsjubileum med fest for alle medlemmer. Fredag var det duket for «bursdagsfeiring» med disco for de yngste medlemmene. Thomas Albert var DJ for kvelden. Det var pizzasnurrer og brus på husets regning, derutover et godt assortert utvalg av kioskvarer. Brannalarmen utløste seg på grunn av for mye røyk fra DJ-bordet og alt var som det skulle.

Lørdag var det de voksnes fest. Det var dekket til langbord. Det var sodd som hovedrett og kaker til kaffen. Det ble holdt taler av ordfører Ove Vollan, Bernt Brevik, Sør-Trøndelag Ungdomslag v/Hildegunn Plassen og leder i RUL. Det var underholdningsinnslag av Per Mollan som framførte Ole P. Haugens monolog skrevet av Sølvi D. Lauvsnes. Monologen var basert på lagets protokoller og aller tidligste hendelser og stemninger. Det var sang fra «Jens Fenstads siste song» med aktører og fiolinist Inger Johanne Hvitstein. Før kaffen underholdte Ingjerd og Audhild Høivik og Elena Boglis med sang. Under kafen fremførte Martin Hegerberg et humoristisk kåseri om ungdomslaget og lagets første formann Ole Haugen. Ages spilte til festen som fortsatte utover i de sene nattetimer.

I midten av august startet vi opp med Olsenbanden Jr. på rocker’n med Elin Stangnes som regissør. Vi hadde premiere 8.november og totalt 6 forestillinger. Det var 666 tilskuere, et lett tall å huske. Det var 27 aktører med fra ungdomsskolen og oppover. I tillegg var det åpnet for gutter fra 7.klasse.

3. Huset
Under «Back to the 50s» ble den nye trappa under scenen innviet med snorklipping av ordfører Ove Vollan. Så lenge man kan stokke føttene sine riktig kan man nå ferdes trygt fra kjelleres til scenen.

Det store løftet i Heimtun i år var å få ny vestervegg og nye vindu. Dette kom på plass på høsten og veggen er tett og flotte vinduer er montert! Det ble også investert i varmepunpe bakerst i salen. Dette gjør monn for å kunne holde en viss grunnvarme. Det var godt å komme i mål med disse prosjektene til det beste for huset!

Når det gjelder utleie av huset har det vært på det jevne. KORissa og Leira Gammeldansklubb er fremdeles faste leietakere.

Leder vil takke alle som i 2015 har bidratt på ulike måter i Heimtun og i laget. Takk til alle som har kjøpt lodd og fjøler slik at vi får tatt vare på Heimtun og realisert husprosjektene. Takk til alle sponsorer! Og takk til styret for god og entusiastisk innsats!